Autizam

Vrijeme čitanja članka: 4 minute

Autizam je sveobuhvatni razvojni poremećaj karakteriziran oštećenjima u razvoju socijalnih interakcija i vještina komuniciranja, uz postojanje ograničenih, ponavljajućih i stereotipnih modela.

Što je autizam?

Autizam je sveobuhvatni razvojni poremećaj karakteriziran oštećenjima u razvoju socijalnih interakcija i vještina komuniciranja, uz postojanje ograničenih, ponavljajućih i stereotipnih modela ponašanja, interesa i aktivnosti.   Prvi ga je opisao američki dječji psihijatar Leo Kanner 1943.godine i nazvao ga infantilni autizam, zbog simptoma i dobi u kojoj se pojavljuje (infantilni zbog pojavljivanja u prve tri godine života, a autizam zbog dominatnih simptoma poremećaja komunikacije-prema grčkoj riječi authos što znači sam). 
Procjena rasprostranjenosti autizma široko varira ovisno o primijenjenim dijagnostičkim kriterijima i geografskoj lokaciji. Najnovija istraživanja procjenjuju da je prevalencija autizma 1-2 na 1000 osoba, što je značajan porast u odnosu na podatke starijih istraživanja. U dječaka se javlja tri do četiri puta češće u odnosu na djevojčice.

Kako prepoznati autizam?

Promjene ponašanja često su uočljive već od najranije dobi. Karakteristični su vrlo rani poremećaji u prehrani (odbijanje dojke ili bočice) i spavanju (nemirne nesanice s autoagresivnim pokretima, ili mirne nesanice, bez plača, uz otvorene oči). Dijete pokazuje smanjen interes za igračke ili ima posebno naglašen interes za igre ruku pred očima koje mogu trajati satima (gleda ih, okreće, približava i udaljava od lica). Prvi smiješak koji se obično javlja u trećem mjesecu života kod djece s autizmom izostaje kao i strah od nepoznatih ljudi koji se javlja u osmom mjesecu života. Vrlo rano javljaju se i različiti iracionalni strahovi kao i stereotipni pokreti (ljuljanje, pljeskanje, lepršanje), a izostaje strah od stvarnih opasnosti. U vrtićkoj dobi dijete ima velike poteškoće u druženju i igranju s ostalom djecom, obično se drži po strani, igra se samo sa sobom i s predmetima koji nisu za igru, a može biti i hiperaktivno. Izbjegava pogled oči u oči, kao i fizički kontakt, te je često neuobičajeno vezano za predmete ili dijelove predmeta. Zakašnjeli razvoj govora, manjkav govor ili njegov izostanak  važna su obilježja autizma. Dijete stvara nove riječi (neologizme), izokreće pojedine riječi, ili ih pogrešno izgovara, a često sebe oslovljava vlastitim imenom ili zamjenicom, kako to čuje od drugih osoba. Autistična djeca imaju izrazito uska polja interesa, uz jaku potrebu za rutinom i nepromjenjivošću. Pojedina djeca mogu pokazivati i osjetne poremećaje kao što su smanjena ili povećana aktivnost osjetila (vid, sluh, opip, okus, miris), pomanjkanje reakcije na bol, izostanak reakcije na glasne zvukove, pretjerana reakcija na slabe zvukove. Mogu biti prisutni i nespecifični problemi ponašanja kao što su snažni ispadi bijesa, te agresivnost usmjerena na sebe ili druge. Intelektualno funkcioniranje autistične djece kreće se od prosječnog do lakše i teške mentalne retardacije. Čak do 80% autistične djece može imate različite EEG abnormalnosti, dok njih oko 30% ima epileptične napade, najčešće u adolescenciji.
           
Posebne sposobnosti autistične djece

Neka autistična djeca pokazuju iznimne sposobnosti (talente) koji se obično  primijete već djetinjstvu. Talenti mogu biti glazbeni, likovni, za matematiku, sposobnost pamćenja raznih podataka (redova vožnje, sportskih rezultata i drugih podataka koje su čuli samo jedanput u životu), reproduciranja riječi na stranom jeziku, bez značenja riječi i sl.

Što su uzroci poremećaja?

Uzroci autizma nisu do danas potpuno poznati. Većina stručnjaka koji se bave ovim poremećajem smatra da je poremećaj najvjerojatnije uzrokovan međusobnim djelovanjem više različitih čimbenika. Kao najznačajniji čimbenici spominju se genetski, biokemijski čimbenici (disfunkcije različitih neurotransmitera, hormona, elemenata u tragovima, aminokiselina i sl.), neuroanatomski (promjene u različitim moždanim sustavima), imunološki (abnormalnosti imunološkog sustava), virusni čimbenici (virusne infekcije fetusa tijekom trudnoće) i obiteljski čimbenici. 

Postavljanje dijagnoze i terapija        

Dijagnostika autističnog poremećaja složen je postupak koji zahtijeva multidisciplinarni  stručni tim (dječjeg psihijatra, neuropedijatra, psihologa, logopeda, defektologa). Psihijatrijska evaluacija obuhvaća detaljno ispitivanje obiteljske povijesti bolesti, razvojne anamneze djeteta uz procjenu simptoma bolesti prema važećim dijagnostičkim kriterijima. Nakon provedene psihijatrijske dijagnostike određuje se psihijatrijski terapijski pristup koji može uključivati bihevioralne, psihoterapijske, obiteljske i farmakoterapijske intervencije ovisno o kliničkoj slici i intelektualnim sposobnostima djeteta. Psihofarmakoterapija autizma usmjerena je na liječenje psihomotornog nemira, agresije, autoagresije, kriznih stanja i poremećaja spavanja. Kod uvođenja psihofarmaka potrebno je pažljivo titriranje doze uz kontinuirano praćenje terapijskog efekta kao i nepoželjnih nuspojava. Od psihofarmaka najčešće su upotrebi antipsihotici (risperidon, kvetiapin), antidepresivi i anksiolitici.

Edukacijski programi

Osim terapijskog pristupa jednako važan je i edukacijski pristup u rehabilitaciji djece s autističnim poremećajem, a kojemu je cilj povećati razinu socijalne kompetencije, razviti komunikacijske, motoričke i kognitivne sposobnosti, poticati usvajanje znanja, vještina i navika na obrazovnom i praktično-životnom području. Autistična djeca s boljim intelektualnim funkcioniranjem i blažom kliničkom slikom mogu biti uključeni u programe: potpune integracije u redovni program uz specifične rehabilitacijske programe i individualnu podršku djeteta, djelomične integracije (zajednički program iz odgojnih predmeta, a posebni iz obrazovnih) i poseban obrazovni program pri redovnim ili posebnim uvjetima. Za integraciju djece u redovni program školovanja potrebno je da škola ima stručni tim koji uz učitelja uključuje psihologa i defektologa. U nekim zemljama kao što npr. Mađarska, Austrija i druge, u odjelima u koje su integrirana djeca s posebnim obrazovnim potrebama rade po dva učitelja, jedan redovni učitelj i jedan učitelj defektolog. Učitelj defektolog pomaže učenicima s posebnim obrazovnim potrebama tijekom sata, a po potrebi ih izdvaja i uključuje u individualni ili skupni edukacijsko-rehabilitacijski, terapeutski ili obrazovni rad. Nadamo se da će u budućnosti ovakav model primjenjivati i u našim školama.       

Posebni programi    

Najobuhvatniji pristup u tretmanu autističnih osoba je program koji se primjenjuje u mnogim zemljama pod nazivom TEACCH (Treatment and Education of Autistic and related Communication handicaped CHildren)- Odgoj i obrazovanje autistične i djece s poremećajem komunikacije. Uveden je 1972.godine u Sjevernoj Karolini, a primjenjuje se i u našoj sredini.
Obuhvaća dijagnostiku, procjenu, odgoj i obrazovanje djece i odraslih osoba s autizmom i srodnim poremećajima. Izrađuju se individualizirani programi učenja i prevladavanja problema u ponašanju, bazirani na procjeni nivoa funkcioniranja pomoću testova. Detaljno razrađene aktivnosti s načinom njihove izvedbe ostvaruju se u suradnji stručnjaka i roditelja.

Tijek i ishod poremećaja

Klinička slika autizma može varirati od blagog do teškog oblika. Kao najvažniji čimbenici vezani uz ishod poremećaja navode se stupanj razvoja govorne komunikacije, opća intelektualna razina, intenzitet nespecifičnih problema u ponašanju, kao i mogući razvoj epileptičkih napada. Pozitivni ishodi razvoja također uvelike ovise o što ranijem dijagnosticiranju poremećaja i uključivanju u primjerene programe ranih intervencija u obitelji koje provodi defektolog uz integraciju djece u redovni vrtić uz educiranog asistenta što djeci pomaže u razvoju komunikacijskih i socijalnih vještina i primjerenih obrazaca ponašanja. U Hrvatskoj su nažalost rane intervencije kao i integracija djece s autizmom u redovni odgojno-obrazovni sustav tek u začetku. Teški oblici autizma, a osobito oni udruženi s većim stupnjem mentalne retardacije često zahtijevaju smještaj u specijalizirane rehabilitacijske institucije.
 

Imate pitanje vezano za zdravlje?

Konzultirajte se s našim stručnim timom.

Povezane teme

Laktuloza

Zatvor ne bira ni vrijeme ni mjesto – kako nježno potaknuti crijeva na rad?

Vrijeme čitanja članka: 3 minuteZatvor označava rijetko, otežano ili nepotpuno pražnjenje crijeva, najčešće definirano kao manje od tri stolice tjedno. Uzroci mogu biti prehrana siromašna vlaknima, nedostatak tjelesne aktivnosti, dehidracija, stres, neki lijekovi ili promjene životnog ritma. Zatvor može biti prolazan, ali i kroničan te značajno utjecati na kvalitetu života. Nefarmakološke mjere – temelj svakog liječenja Prije primjene lijekova, […]

Ljetne viroze

Ljetne viroze

Vrijeme čitanja članka: 2 minuteLjeto je vrijeme sunčanih dana, mora, putovanja i druženja, no nije imuno na viroze. Iako viroze najčešće povezujemo s hladnijim dijelom godine, određeni virusi preferiraju tople uvjete i šire se baš tijekom ljeta. Te tzv. ljetne viroze uglavnom su blaže prirode, ali mogu uzrokovati neugodne simptome, osobito kod djece, starijih osoba i kroničnih bolesnika. Ljetne […]

Laserske metode

Primjena lasera u urološkoj kirurgiji

Vrijeme čitanja članka: 2 minuteMnoga su tehnološka otkrića koja danas imaju značajnu primjenu u medicini otkrivena u drugim područjima, a tek kasnije prihvaćena i široko korištena u medicini. Tako je, na primjer, ultrazvuk razvijen najprije u vojnoj mornarici pa tek dosta kasnije prihvaćen u medicini. Nadalje, penicilin je zapravo otkriven slučajno jer je škotski biolog Alexander Fleming zaboravio komad […]

Neurologija

Tumačenje EEG nalaza

Degenerativna ozljeda meniska

Degenerativna ozljeda meniska – 2. dio

Vrijeme čitanja članka: 2 minuteKlasifikacija ozljeda. Jednostavno rečeno degenerativna ozljeda meniska je zapravo ruptura meniska koja sporo napreduje, obično je horizontalno položena i u stražnjem rogu meniska. No, također se može nalaziti i u drugim dijelovima meniska. Obično se i druge degenerativne promjene zgloba javljaju paralelno s degenerativnom ozljedom meniska. Rupture meniska mogu se klasificirati kao akutne ili degenerativne. […]

Epilepsija

Tumačenje EEG nalaza

Iz iste kategorije

Psihijatrija

Mladi i digitalne tehnologije – 1. dio

Vrijeme čitanja članka: 2 minuteDigitalni tehnologije formiraju novu okolinu u kojoj svi živimo, posebno mladi. Društveni život se posljedično razvija sukladno tome. Proces odrastanja danas je raznolikiji, ali i postupniji. Velik broj upoznavanja, razvijanja novih odnosa, razgovora s partnerom ili prijateljima, prekida odnosa, privatnih odnosa, sklapanja poslovnih dogovora, se odvija online. Mnogima je to danas već istovjetno fizičkoj komunikaciji […]

Psihijatrija

Psihoza uzrokovana supstancama versus primarne psihoze – 2. dio

Vrijeme čitanja članka: 2 minutePrethode li problemi s uporabom kanabisa ili se javljaju zajedno s psihozom također može biti irelevantno na temelju nalaza druge nedavne švedske kohortne studije, izvijestila je Solja Niemelä, Turku, Finska. U studiji je sudjelovalo 1820 pacijenata s prvom epizodom primarne psihoze (84,7% muškaraca; prosječna dob 26,8 godina) praćeno u prosjeku približno 6 godina. Korištenje antipsihotika […]

Psihijatrija

Panični napadaj i tablete za smirenje?

Psihijatrija

Esketamin u liječenju depresije otporne na liječenje

Vrijeme čitanja članka: 2 minuteNovo istraživanje pokazuje kako je esketamin u kombinaciji s inhibitorom ponovne pohrane serotonina (SSRI) i noradrenalina (SNRI) za depresiju otpornu na liječenje (TRD) bio je povezan sa značajno nižim stopama nekoliko štetnih ishoda u odnosu na esketamin uz selektivni inhibitor ponovne pohrane serotonina (SSRI). Prethodna istraživanja pokazala su da je esketamin u kombinaciji s bilo […]

Psihijatrija

Pretjerana pospanost – ozbiljan zdravstveni problem

Vrijeme čitanja članka: 2 minuteNovoobjavljeni stav Američke akademije za medicinu spavanja (AASM) ističe pospanost kao ključni simptom poremećaja spavanja i budnosti te niza psihijatrijskih i neuroloških poremećaja stoga se smatra kako je procjena i liječenje pospanosti kod pacijenata od velike važnosti. Izjava je objavljena u Journal of Clinical Sleep Medicine. Pretjerana pospanost ima dalekosežne učinke na zdravlje. Ona predstavlja […]

Psihijatrija

Trudnoća i postpartalno razdoblje – 2. dio

Vrijeme čitanja članka: 2 minuteStudije o dugoročnim učincima in utero izloženosti SIPSS-u na pojavu poremećaja autističnog spektra i poremećaja pažnje/hiperaktivnosti dale su proturječne rezultate. Dok neki sugeriraju umjereno povećan rizik za ove poremećaje, drugi nakon kontrole težine majčinog psihičkog poremećaja i genetske predispozicije nisu pokazali takvu povezanost. Što se tiče inhibitora ponovne pohrane serotonina i noradrenalina kao što su […]

Psihijatrija

Trudnoća i postpartalno razdoblje – 1. dio

Vrijeme čitanja članka: 2 minuteZa žene koje boluju od depresije, anksioznosti, bipolarnog afektivnog poremećaja ili drugih psihijatrijskih poremećaja ili imaju rizik za razvoj depresije, briga o mentalnom zdravlju tijekom trudnoće i nakon poroda predstavlja važno pitanje. Najnovija istraživanja sugeriraju da rizici od recidiva bolesti, suicidalnog ponašanja i nepovoljnih opstetričkih ishoda zbog neliječene majčine depresije često nadmašuju relativno niske teratogene […]

Psihijatrija

Zašto se panični i depresivni poremećaji vraćaju?