Povratak u školske klupe za vrijeme pandemije COVID-a 19

Vrijeme čitanja članka: 3 minute

Prvi dan škole ispunjen je uzbuđenjem i radosnim isčekivanjem, to je dan nade i novih početaka. S druge strane, početak školske godine za djecu može značiti i nesigurnost i neizvjesnost, a to možda nikad nije bilo izraženije nego ove godine.

Što nas je naučila školska godina 2020/2021?

Veliki dio prošle školske godine djeca su provela učeći od kuće. Online nastava ima svoje prednosti i nedostatke, ali među djecom ipak prevladava mišljenje da je neusporedivo bolje i lakše učiti slušajući nastavu iz školskih klupa. To potvrđuje i studija Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu, koja je provedena u svibnju i lipnju 2021. na uzorku od gotovo 4800 nastavnika i više od 27000 učenika. Prema dobivenim podatcima, 59% maturanata opisuje negativan utjecaj pandemije na život u cijelosti, pri čemu ih 52% odgovara da je pandemija imala negativan utjecaj na njihovo psihičko zdravlje. Više od polovine ispitanih učenika navodi da su promjene u nastavi uzrokovale slabljenje radnih navika i gubitak motivacije. Kao glavna prednost promjena u nastavi prepoznato je poboljšanje vještina rada s računalom, a više od trećine učenika završnih razreda osnovnih i srednjih škola navelo je pozitivan utjecaj pandemije na odnose sa članovima obitelji i bliskim prijateljima.

Što je ove godine drugačije?

Nakon iskustva prošle školske godine, većini ljudi je jasno da je održavanje nastave u školi prioritet. Pri tom naravno treba biti jako oprezan i napraviti sve što je moguće da se zaštiti zdravlje djece i nastavnika. Djeca trebaju upoznati i usvojiti nova pravila ponašanja i kretanja u školi, novi raspored sjedenja u učionicama, te učestalu higijenu ruku. Za veliki dio učenika i dalje će važiti epidemiološke mjere nošenja maski na nastavi, boravka stalno u istoj učionici, izvođenja nastave u blok satovima, te nemogućnost miješanja s učenicima iz drugih razreda. Neka će djeca nova pravila teže prihvaćati i trebat će pomoć roditelja i nastavnika kako bi se nosili s ovom situacijom. Mnoga djeca iz potresom pogođenih područja uz sve navedeno još uvijek osjećaju strah i nesigurnost pri odlasku u školu i odvajanju od obitelji.

Kako roditelj može pomoći djetetu da njegov doživljaj ove školske godine bude pozitivan?

1. Razgovor. Glavna uloga roditelja u ovoj situaciji je da bude dostupan za dijete. Roditelj svakodnevno treba izdvojiti vrijeme u kojem će se obratiti djetetu i pokazati interes za zbivanja u školi, s nastavnicima i prijateljima. Dijete treba ohrabriti da govori o svojim osjećajima vezano za povratak u školu, općenito i u pandemijskim okolnostima. Ako je dijete nesigurno i preplašeno, treba mu objasniti da ni odrasli ponekad nemaju odgovore na sva pitanja, ali da je roditelj tu za njega i da će mu biti podrška. Pri tome je važno da roditelj pokuša i riječima i neverbalno komunicirati umirujuće. Ne treba zaboraviti da povratak u školu za neku djecu znači ponovno suočavanje s problemima s kojima su se ranije nosili (međuvršnjačko nasilje, teškoće učenja…).

2. Proučiti nova pravila ponašanja u školi, upoznati djecu s njima prije polaska u školu, te im objasniti zašto je važno da ih se pridržavaju.

3. Pomoći djetetu da održava socijalne kontakte s prijateljima i članovima obitelji, čak i kada boravi u kući zbog samoizolacije.

4. Omogućiti djetetu odmor i dovoljno sna noću, što će vjerojatno značiti nešto raniji odlazak na spavanje nego što je dijete naviklo prošlu školsku godinu i tijekom ljeta. Djeca trebaju osjećaj strukture i rutine, čak i kada su u nastavi online. Potrebno je osigurati djetetu kvalitetnu prehranu, kretanje na otvorenom i igru.

6. Pokušati djetetu ukazati na pozitivne aspekte situacije u kojoj se nalazi, čak i kada oni nisu na prvi pogled očiti (npr. u slučaju kada dijete prati nastavu od kuće: zanimljivi online sadržaji za učenje, poboljšanje vještina rada s računalom, provođenje više vremena s obitelji).

7. Dati djetetu osjećaj bolje kontrole situacije tako da mu dopustite da samostalno donosi neke odluke (npr. dozvoliti da dijete izabere mjesto u kući na kojem će učiti kada je u nastavi online ili da samo izabere školski pribor, odjeću za školu).

8. Posebno treba obratiti pažnju na emotivno stanje djeteta koje ima COVID 19. Ono može osjećati krivnju jer su zbog njega prijatelji u samoizolaciji, zbog toga što se drugi članovi obitelji mogu od njega zaraziti ili zbog toga što zbog bolesti propušta nastavu.

Zaključno

Nakon po svemu zahtijevne prošle godine, suočavamo se s još jednom godinom koja bi mogla ugroziti proces obrazovanja, ali i mentalno zdravlje djece. Stav Svjetske zdravstvene organizacije je da je nastava u školi apsolutno nužna, ne samo za obrazovanje mladih, već i za njihovo mentalno zdravlje, te socijalni i emotivni razvoj.

Imate pitanje vezano za zdravlje?

Konzultirajte se s našim stručnim timom.

Povezane teme

Dijete

Ljeto s malim djetetom: što treba znati o kremama za zaštitu od sunca?

Vrijeme čitanja članka: 3 minute Zaštita djece od štetnog UV zračenja nije važna samo kako bi izbjegli neposredne neugodne posljedice poput opeklina od sunca, već i kako bi smanjili rizik od razvoja karcinoma kože kasnije u životu. Što je UV zračenje i zašto je štetno? UV (ultravioletno ili ultraljubičasto) zračenje je dio elektromagnetskog spektra zračenja koje emitira Sunce. UV zračenje […]

Krv

Krv u stolici kod djece

Vrijeme čitanja članka: 4 minute Pojava krvi u stolici djeteta roditelje može jako uznemiriti i zabrinuti, iako je srećom u većini slučajeva uzrokovana stanjima koja nisu opasna niti životno ugrožavajuća. Otkud krv u stolici? Krv u stolici najčešće je porijeklom iz probavnog sustava, iako se ponekad može raditi o npr. progutanoj krvi kod krvarenja iz nosa, kod novorođenčeta o progutanoj […]

Brain fog

Covid-19 i “brain fog” – molim Vaše stručno mišljenje

Kronične upalne bolesti crijeva

Ulcerozni kolitis kod djece

Vrijeme čitanja članka: 2 minute Kronične upalne bolesti crijeva (IBD) – Crohnova bolest, ulcerozni kolitis i neklasificirana upalna bolest crijeva sve se češće dijagnosticiraju u dječjoj i adolescentnoj dobi. Ulcerozni kolitis kronična je upala debelog crijeva nepoznatog uzroka koja obično počinje u rektumu i širi se proksimalno na kolon dok Chronova bolest može zahvatiti bilo koji dio probavnog trakta, od […]

Djeca

Imam vrlo “kratak fitilj”, brzo dođem iz stanja sretne osobe do stanja vrlo iznervirane osobe. trebam li razgovarati sa stručnom osobom?

Prehlada

Probiotici za imunitet

Vrijeme čitanja članka: 3 minute Iako je pandemija Covid-19 službeno prestala, ova nas je sezona gripe, prehlade i dalje prisutne korone dobro prodrmala. Upravo iz tog razloga dobro je ojačati svoj imunološki sustav. Uz standardne pripravke vitamina i minerala, beta glukana, propolisa, matične mliječi, korisnima su se pokazali probiotici. Imunitet Imunološki sustav je skup stanica, tvari i procesa koji rade […]

Iz iste kategorije

Pedijatrija

Marfanov sindrom

Vrijeme čitanja članka: 3 minute Marfanov sindrom je nasljedna bolest vezivnog tkiva koja se može očitovati poremećajima raznih organa i organskih sustava, a najčešće su zahvaćeni koštano zglobni sustav, srce i krvne žile, te oči. Ovu bolest nije moguće izliječiti, ali suvremenim pristupom u praćenju i liječenju poboljšana je kvaliteta života ovih bolesnika, a očekivani životni vijek usporediv je s […]

Pedijatrija

Celijakija kod djece

Vrijeme čitanja članka: 3 minute Celijakija je kronična autoimuna bolest u kojoj se zbog imunološke reakcije organizma na gluten događa upala i oštećenje sluznice tankog crijeva. Do danas nije sa sigurnošću poznato zašto samo neke osobe s genetskom sklonošću za celijakiju zaista obole, te zašto se kod nekih bolest javlja već u dojenačkoj dobi, a kod drugih značajno kasnije. Što […]

Pedijatrija

Dojenče koje odbija hranu i doima se nezainteresirano za jelo

Pedijatrija

Infekcije adenovirusima u dječjoj dobi

Vrijeme čitanja članka: 3 minute Adenovirusi kod ljudi uzrokuju različite kliničke slike u kojima je uglavnom zahvaćen respiratorni sustav, oči, te gastrointestinalni sustav. Većina infekcija ovim virusima je blagog tijeka, ali su ponekad mogući i teži oblici bolesti koji zahvaćaju živčani sustav, srce i druge organe, a najugroženija su novorođenčad i djeca s oslabljenim imunološkim sustavom. Zašto djeca obolijevaju od […]

Pedijatrija

IgA vaskulitis (Henoch–Schönleinova purpura)

Vrijeme čitanja članka: 3 minute IgA vaskulitis je najčešći vaskulitis dječje dobi, a karakteriziran je naglim razvojem tipičnog osipa na nogama. Uz osip se može javiti bolnost i otok zglobova, bolovi u trbuhu i pojava krvi u urinu. Prognoza bolesti je dobra i većina bolesnika se spontano oporavi u roku nekoliko tjedana. Kod neke djece bolest može poprimiti kronični tijek […]

Pedijatrija

Upala pluća kod djece

Vrijeme čitanja članka: 4 minute Sumnja na upalu pluća kod djece postavlja se na temelju kliničke slike vrućice, otežanog i ubrzanog disanja, te kašlja. Obzirom da je klinički i laboratorijski teško diferencirati virusnu od bakterijske upale pluća, većina djece liječi se antibiotikom, uz simptomatske mjere. Upala pluća – podjela Upala pluća (lat. pneumonia) je akutna infekcija tkiva pluća uzrokovana virusima […]

Pedijatrija

Nalaz ultrazvuka mozga kod dojenčeta

Pedijatrija

Bolan zglob u pedijatrijskoj ambulanti – i djeca mogu imati artritis

Vrijeme čitanja članka: 3 minute Bol u zglobu čest je problem zbog kojega roditelji dovode dijete u primarnu pedijatrijsku ambulantu. Ove su tegobe najčešće uzrokovane benignim stanjima i prolaze spontano, ali ponekad se može raditi i o ozbiljnim bolestima koje mogu imati dugoročne posljedice po funkciju zahvaćenog zgloba, a mogu biti i životno ugrožavajuće ako se ne dijagnosticiraju i ne […]