Prvi dan škole ispunjen je uzbuđenjem i radosnim isčekivanjem, to je dan nade i novih početaka. S druge strane, početak školske godine za djecu može značiti i nesigurnost i neizvjesnost, a to možda nikad nije bilo izraženije nego ove godine.
Što nas je naučila školska godina 2020/2021?
Veliki dio prošle školske godine djeca su provela učeći od kuće. Online nastava ima svoje prednosti i nedostatke, ali među djecom ipak prevladava mišljenje da je neusporedivo bolje i lakše učiti slušajući nastavu iz školskih klupa. To potvrđuje i studija Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu, koja je provedena u svibnju i lipnju 2021. na uzorku od gotovo 4800 nastavnika i više od 27000 učenika. Prema dobivenim podatcima, 59% maturanata opisuje negativan utjecaj pandemije na život u cijelosti, pri čemu ih 52% odgovara da je pandemija imala negativan utjecaj na njihovo psihičko zdravlje. Više od polovine ispitanih učenika navodi da su promjene u nastavi uzrokovale slabljenje radnih navika i gubitak motivacije. Kao glavna prednost promjena u nastavi prepoznato je poboljšanje vještina rada s računalom, a više od trećine učenika završnih razreda osnovnih i srednjih škola navelo je pozitivan utjecaj pandemije na odnose sa članovima obitelji i bliskim prijateljima.
Što je ove godine drugačije?
Nakon iskustva prošle školske godine, većini ljudi je jasno da je održavanje nastave u školi prioritet. Pri tom naravno treba biti jako oprezan i napraviti sve što je moguće da se zaštiti zdravlje djece i nastavnika. Djeca trebaju upoznati i usvojiti nova pravila ponašanja i kretanja u školi, novi raspored sjedenja u učionicama, te učestalu higijenu ruku. Za veliki dio učenika i dalje će važiti epidemiološke mjere nošenja maski na nastavi, boravka stalno u istoj učionici, izvođenja nastave u blok satovima, te nemogućnost miješanja s učenicima iz drugih razreda. Neka će djeca nova pravila teže prihvaćati i trebat će pomoć roditelja i nastavnika kako bi se nosili s ovom situacijom. Mnoga djeca iz potresom pogođenih područja uz sve navedeno još uvijek osjećaju strah i nesigurnost pri odlasku u školu i odvajanju od obitelji.
Kako roditelj može pomoći djetetu da njegov doživljaj ove školske godine bude pozitivan?
1. Razgovor. Glavna uloga roditelja u ovoj situaciji je da bude dostupan za dijete. Roditelj svakodnevno treba izdvojiti vrijeme u kojem će se obratiti djetetu i pokazati interes za zbivanja u školi, s nastavnicima i prijateljima. Dijete treba ohrabriti da govori o svojim osjećajima vezano za povratak u školu, općenito i u pandemijskim okolnostima. Ako je dijete nesigurno i preplašeno, treba mu objasniti da ni odrasli ponekad nemaju odgovore na sva pitanja, ali da je roditelj tu za njega i da će mu biti podrška. Pri tome je važno da roditelj pokuša i riječima i neverbalno komunicirati umirujuće. Ne treba zaboraviti da povratak u školu za neku djecu znači ponovno suočavanje s problemima s kojima su se ranije nosili (međuvršnjačko nasilje, teškoće učenja…).
2. Proučiti nova pravila ponašanja u školi, upoznati djecu s njima prije polaska u školu, te im objasniti zašto je važno da ih se pridržavaju.
3. Pomoći djetetu da održava socijalne kontakte s prijateljima i članovima obitelji, čak i kada boravi u kući zbog samoizolacije.
4. Omogućiti djetetu odmor i dovoljno sna noću, što će vjerojatno značiti nešto raniji odlazak na spavanje nego što je dijete naviklo prošlu školsku godinu i tijekom ljeta. Djeca trebaju osjećaj strukture i rutine, čak i kada su u nastavi online. Potrebno je osigurati djetetu kvalitetnu prehranu, kretanje na otvorenom i igru.
6. Pokušati djetetu ukazati na pozitivne aspekte situacije u kojoj se nalazi, čak i kada oni nisu na prvi pogled očiti (npr. u slučaju kada dijete prati nastavu od kuće: zanimljivi online sadržaji za učenje, poboljšanje vještina rada s računalom, provođenje više vremena s obitelji).
7. Dati djetetu osjećaj bolje kontrole situacije tako da mu dopustite da samostalno donosi neke odluke (npr. dozvoliti da dijete izabere mjesto u kući na kojem će učiti kada je u nastavi online ili da samo izabere školski pribor, odjeću za školu).
8. Posebno treba obratiti pažnju na emotivno stanje djeteta koje ima COVID 19. Ono može osjećati krivnju jer su zbog njega prijatelji u samoizolaciji, zbog toga što se drugi članovi obitelji mogu od njega zaraziti ili zbog toga što zbog bolesti propušta nastavu.
Zaključno
Nakon po svemu zahtijevne prošle godine, suočavamo se s još jednom godinom koja bi mogla ugroziti proces obrazovanja, ali i mentalno zdravlje djece. Stav Svjetske zdravstvene organizacije je da je nastava u školi apsolutno nužna, ne samo za obrazovanje mladih, već i za njihovo mentalno zdravlje, te socijalni i emotivni razvoj.
29.9.2021